torsdag, juni 21, 2012

Jag visste inte att pioner var min favoritblomma

20120619_img004

Jag köpte en pionbuske i fjor höstas och planterade den i rabatten i trädgården. Det var för sent för den att blomma då och den vissnade snabbt ner till små ledsna bruna kvistar som stod i rabatten hela den långa vintern och in på våren.

Men så en dag såg jag massor av röda skott i marken runt om de bruna pinnarna och snabbare än blixten hade det vuxit upp ne kraftig grön buske full med knoppar!

Min svärmor insisterade att pioner blommar inte de första tre åren efter en omplantering och jag blev lite ledsen eftersom den klätterhortensia vi köte första året med riktig trädgård hade samma rykte och nu fyra år senare är den visserligen stor och grön men blommor blir det inte.

Pionknopparna led dock inte av några sådana kval. De växte sig större och större och i dagarna slog flera ut samtidigt och blev så här vackra!

 20120619_img006

Luktar gott gör de också!

 20120619_img008

Vi har fem eller sex stora blommor och att flertal små som jag hoppas slår ut de med. Hoppas busken växer sig kraftig och belönar oss med fler vackra blommor nästa år.

Hade jag vetat att pioner var min favoritblomma hade jag satt hela trädgården full.

1 kommentar:

Karin sa...

Det är inte för sent att plantera flera! Jag VET att pioner (i hård konkurrens med dahlior) är en favorit. Dock trodde jag bara att det var "gamla" som doftade. Vår pion (flyttad i fjol) brukar komma med max 2, dock vackra, blommor... Kul att bloggen har vaknat till liv!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...