tisdag, december 07, 2010

Julbak 2010

I lördags gjorde jag degar till fem sorters kakor. Har jag inte uppskattat min Kitchen Aid innan så gör jag det efter lördagen. Superenkelt att köra ihop kakdeg efter att ha tempererat smöret lite grann. Kakdeg håller ju också bra i kylen så jag svängde ihop alla degarna och städade sedan undan och bakade ut. Mycket praktiskt.

Jag bakade ut mandelskorpor och korintkakor och sedan fick resten stå över natten. Pepparkaksdegen och mandelmusseldegen skulle vila i kyl över natten i vilket fall som.

I går när vi kom hem från dagis tog Rickard över tjejerna och styrde upp lite rumsstädning på övervåningen medan jag ställde mig att tumma ut mandelmusslor till julafton.

Min mormor har precis kommit hem från sjukhuset så jag har tagit på mig att göra lite julkakor till oss alla i år.

mandelmusslor

När mormor gör mandelmusslorna blir där ungefär 60 st av en sats deg. Jag gjorde efter samma recept men fick 45-50 st (ungefär). Mina blev nog lite tjockare ochsedan kanske lite av degen provsmakades innan utbakning.

JAg skulle gjort spritskransar också. Degen är klar, men jag hittar inte min sprits. Jag får nog investera i en ny ikväll.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...