söndag, november 21, 2010

Texter från valvet

Jag letade runt på min hårddisk efter lite texter jag skrivit och hittade denna.

Jag vet inte när jag skrev den, 2003 tror jag, om en eftermiddag hos mormor och morfar när jag var liten.

Jag lägger den efter hoppet för den är ganska lång.



Doften av nystekta köttbullar i mormor och morfars kök. Blivit hämtad tidigt på dagis av mormor. Vi gick hem i skumrasket på decembereftermiddagen. Det blir tidigt mörkt vid den tiden på året. När vi kom in i hallen i huset var kinderna röda och frusna. Det sticker lite i dem när de värms upp. Efter ett tag är jag varm igen och mormor har gjort pepparkaksdeg som vi skall baka kakor av så fort köttbullarna är stekta. Mormor blandar köttfärs med färska ägg och ny mjölk. På den tiden hade jag inga problem med att smaka på den råa färsen. Jag kan fortfarande komma ihåg hur gott det var innan jag blev vuxen och visste vad trikiner är. Mormor fick hejda mig så jag inte åt för mycket. Ett keramiktefat, med blå kant, fylls med vatten, det skall man doppa händerna i för att färsen inte skall fastna. En av köttbullarna får bada i fatet. Den är törstig mormor! Tosiga tös skrattar mormor. Vi rullar många köttbullar. Skall smeten aldrig ta slut så vi kan börja steka? När man är fem år tar allting så mycket längre tid. Det finns så mycket mer att längta till. Snart är alla skärbrädor fulla med rullade köttbullar. Till och med på en bit gammal perstorpsplatta trängs de. Köttbullarna till jul skall vara så små och runda för att man skall kunna äta många på julbordet. Det är säkert flera tusen stycken. Nu lägger mormor smör i pannan och dofterna sprider sig. Hon steker dem noggrannt, de skall inte bli för brända, men de måste ha färg. Oh är inte de första klara snart så jag kan få smaka en? Mormors smakexpert börjar bli otålig. Snart, äntligen, en varm köttbulle slinker ner. Mmmm vad gott det var, bara en till? Den har en konstig bismak mormor... Jag ser hur mormor rycker till. Vad kan det vara för bismak ser jag att hon tänker. Tog jag socker istället för salt, kryddpeppar istället för vitpeppar? Vad kan ungen mena? Den smakar mera. Mormor ler och suckar av lättnad. Gör den det? Då får du väl ta en till. Mormor skrattar och kramar mig, och sedan fortsätter hon steka alla de tusen köttbullarna. En och annan slinker ner, men efter ett tag blir mormor stenhård. Nu får du inte fler, tös. Då orkar du inte kvällsmaten.

Köttbullarna ställs ut på trappen för att svalna. Under tiden lagar mormor kaffe till sig själv morfar. Jag får saft, hemkokt hallon- och rabarbersaft från i somras. Jag var själv med och plockade hallonen. Hon tar fram ett par bullar och vars en mandelskorpa. Vi sätter oss ner och fikar innan det blir dags att kavla pepparkaksdeg. Morfar kommer ut i köket och fikar med oss. Jag pratar nog en massa om vad jag gjort på dagis, och vad jag skall göra i morgon.

När kaffet är uppdrucket diskar mormor ur kopparna och jag torkar disken. Sedan tar hon fram bakbordet morfar gjort till henne och lägger det på arbetsbänken. Jag skall kavla. Jag går och hämtar pallen i hallen. Fastärn jag är lång för min ålder når jag inte riktigt upp. Mormor skär av en bit deg och jag mjölar bakbordet noggrant, som bara en femåring kan. Sedan börjar jag kavla. Det blir inte lika bra som när mormor gör det. Lite av degen blir tjockare än andra delar. Men det gör inte så mycket. Jag tar ut hjärtan, granar, stjärnor, kometer, gubbar och gummor. Mormor lägger dem på plåt och bakar medan jag kavlar. Det känns som om jag gör massor, men antagligen var det knappt två plåtar. Sedan orkar jag faktiskt inte mer, utan mormor får kavla. Men jag är fortfarande arbetsledare, det är jag som bestämmer vilka formar vi skall använda. Snart får jag smaka en nygräddad pepparkaka, direkt från ugnen. Låt den ligga en stund säger mormor, men vem har tid att vänta? Det bränner på tungan och kakan är fortfarande lite mjuk. Den hårdnar efter en stund. Men det smakar precis som det skall. Precis rätt blandning av kanel och ingefära. Efter en stund blir det tråkigt att titta på och degen som varit så god att äta av börjar fylla upp min lilla mage. Jag går in till morfar i rummet istället. Han lägger patiens. Då får man vara tyst, inte berätta att klöver sju går på klöver sex. I så fall blir morfar irriterad. Jag tar en bok och läser, det har jag precis lärt mig. Det går ganska bra. Jag frågar morfar om ett par ord och han hjälper mig. Lotta på Bråkmakaregatan. Vilken busig unge, hon klipper ju sönder sin tröja när den sticks. Det kan man ju inte göra. Fast nog hade varit ganska kul att försöka. Jag vet precis hur det känns med tröjor som sticks.

Mormor ropar från köket, kom och hjälp. Kakorna är klara, hur många tror du mamma villl ha? Vill du ha kometer eller grisar eller hästar eller bockar? Mormor har bakat massor med kakor, hon har gjort stora hjärtan och ett par julbockar. Just nu står hon och blandar florsocker med vatten och karamellfärg så jag kan garnera mitt alldeles egna pepparkakshjärta. Kristyren blir rosa, precis som min nya klänning moster Birgit har sytt till mig. Den skall jag ha på mig på julafton. I år skall Birgit och Gert vara med oss på julafton. Det blir så mycket roligare då. Birgit är min mesta favoritperson i hela världen, tätt efter kommer pappa antagligen. Jag får kristyren i en påse. Det känns konstigt att trycka på den. Som geggamoja nästan. Jag gör jättefina mönster på mina hjärtan. Jag har lärt mig att skriva mitt namn, LOTTA. Det blir inte så jämnt men det är rättstavat. Vi lägger dem överst i burken med kakor som jag skall få med hem. Nu är klockan halv fem och mamma kommer snart och hämtar mig. Då skall vi gå hem och titta på barnprogram i TV2. Det är så kul med professor Balthazar. Han hittar på så kul saker i sin maskin. En gång gjorde han en maskin som man kunde flyga i, det såg spännande ut. Och sen är det ju julkalendern, den vill jag inte missa. Den är rolig.

Nu kommer mamma cyklande borta från lekplatsen, hon kör över gatan och kommer uppför gången. Nu plingar hon på dörren och kommer in. Hon är kall om kinderna men hon luktar som mamma brukar göra. Hon får burken med pepparkakor av mormor och en påse köttbullar som vi kan ha till kvällsmat eller spara till jul. Jag hoppar runt mitt i alltihop och skall visa mitt fina hjärta som jag gjort speciellt till mamma. Hon ler och säger att hon tycker det är fint, men nu måste vi köra hem med detsamma. Pappa är snart hemma, han vill ha kvällsmat innan han skall köra igen. Oj då får jag skynda mig om jag vill visa mitt hjärta för pappa innan han hinner köra. Han är inte tillbaka igen förrän jag har lagt mig och somnat. Jag tar på mig min overall och mina vantar och knäpper alla knappar och knyter alla band och snören. Mamma får hjälpa till med rosetterna på skosnörena, det kan jag inte riktigt än. Men nu är nog allt i ordning, så nu kan vi gå. Vi går ut i den mörka kvällen, det måste vara mitt i natten så mörkt som det är nu. Det snöar litegrann, men ser det i ljuset från gatlyktorna. Jag vänder huvudet uppåt, gapar och räcker ut tungan. Jodå, visst snöar det, det känns som kalla droppar på min tunga när det smälter. Tänk om det snöar så mycket att vi inte kan komma ut i morgon bitti. Tänk om det är snö på julafton! Det är inte många dagar kvar nu. Jag frågar mamma, tre dagar säger hon. Tre dagar, det är ju en evighet! Och inte kan man fuska med julklapparna heller jag måste vänta till på julafton. Jag tror jag blir tokig av att behöva vänta så länge. Nu ser jag vårt hus, det lyser så fint från julljusstakarna i fönstret. Och julstjärnan på ovanvåningen. Bilen är hemma, då har pappa inte kört än! Jag springer i förväg in genom dörren medan mamma ställer undan cykeln och tar in alla burkar och påsar. Pappa pratar i telefon med någon tråkig farbror om något fullt mäktigt. Jag vet inte vad det är men han måste titta på mitt pepparkakshjärta innan han skall köra. Nu lägger han äntligen på luren, titta pappa! Vad fint det är säger han och tänder en cigarett till. Min pappa röker jättemycket.

Mamma kommer in och hänger av sig kläderna. Vill du ha köttbullar innan du åker eller du har ätit? Nä, pappa vill bara ha en macka men kanske med köttbulle på? Jodå det kan vi ta. Jag får också en smörgås och ett glas mjölk som jag får äta medan jag tittar på julkalendern. Sedan kör pappa och jag badar innan jag går och lägger mig. Det har varit en lång dag.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...