onsdag, maj 27, 2009

Klänning

20090527_img001

När man fyller år är det ju alltid kul att få en ny klänning. Speciellt om man är liten. Har man dessutom en mamma som vill kalla sig händig är det ju ännu bättre om hon gör den själv.

Sofia fyller 2 år nästa fredag och i morse fick jag för mig att hon behövde en födelsedagsklänning.

20090527_img002

Så efter kvällsmaten smög jag iväg till syrummet och började kopiera mönstret.
Jag valde en modell från Ottobre Designs senaste nummer. (Modell 18)

De har tre variationer på klänningen och jag valde den utan ärmar i storlek 104. Den kommer antagligen att vara för stor till henne just nu men till hösten sitter den säkert perfekt. Hon får ha en tröja under som fyller ut.

Jag använde tyg från Alexander Henry (Kleo and Bangle Dot i Sage) som jag köpte redan förra året via en webshop på Etsy.

Klänningen var verkligen snabbsydd. Jag började rita av mönstret runt 18:30. Började klippa och sy runt 19:30 (avbrott för nattning) och var klar med klänningen ca 21:45.

20090527_img004

Jag behöver sätta i en annan snodd i halsen för satinbandet passar inte riktigt, men jag kan inte bestämma mig om jag skall använda tyget i klänningen (Bangle Dot) eller om jag skall köpa ngt nytt.
Det lutar åt det första alternativet men eftersom jag skall göra en likadan klänning till Isabel vill jag vänta och se så jag har tillräckligt med tyg.

Sofia får prova den imorgon - hoppas hon gillar den.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...