onsdag, maj 27, 2009

Min lilla loppa

I helgen var vi i Tyskland för att fira mina föräldrars bröllopsdag.

Under middagen märkte vi att Sofias andning inte var på topp. Hon andades tungt och det märktes att hon var trång i luftvägarna.

Det har hänt tidigare men denna gången blev hon blek i ansiktet och mörk under ögonen. Hon var inte heller sitt vanliga sprudlande jag utan nöjde sig med att sitta stilla i mitt eller Rickards knä när maten var uppäten.

Natten var lagom rolig med hostattacker och gråt över andningsproblem.

I måndags körde vi hem i ett streck och var hemma 4 på eftermiddagen. Klockan 5 var Sofia och jag på Akuten för att bli undersökt.

Hon hade en syresättning på 94 % när vi kom in och fastän hon fick både en och två kurer Ventolin gick det ner till 91 % emellanåt.
Till slut var doktorn nöjd med att den låg runt 94 % och lät oss åka hem med ett recept på astmamedicin som skall användas vid förkylning, samt med en tid för återbesök nästa dag för uppföljning.

Så igår morse var Sofia och jag på Akuten igen. Tre Ventolinkurer samt ett utbrott av uttråkning senare var syresättningen uppe i 97 % och doktorn tyckte vi kunde åka hem och anse det över för denna gång.

Astmamedicinen skall som sagt användas i 14 dagar vid varje förkylning med kraftig hosta.

Idag har Sofia varit hemma med Rickard. Den ena medicinen skall tas var 4e timme och eftersom de inte ger medicin på dagis får vi stanna hemma fastän hon kanske skulle orkat med att vara hos sina kompisar.
Igår gillade hon inte att ta sin medicin, men idag har det funkat utmärkt. Hon är så duktig och fick bara beröm av sköterskor och doktorer på sjukhuset.

I kväll hade hon dock ytterligare otur när hon tumlade ner för trappan och slog sig gul och blå över hela kroppen.
Det får bli långbyxor imorgon ...

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...