torsdag, januari 25, 2007

Avfrostning

Man får passa på att frosta av frysen när det är riktigt kallt ute. Eller i alla fall precis under noll som vi hade härom kvällen.

Den nya frysen samlar inte på sig lika mycket is som den gamla, men det var ju tanken med bytet. Det gör också att det går betydligt snabbare att frosta av den. Typ 3 timmar utan några hjälpmedel alls, mot 5 timmars evigt dammsugande (heter det så när man använder utblåset istället), hårfönande och kastrull med kokande vatten. Dessutom fanns en fiffig pip som ledde ut vattnet i braspannan jag satte under istället för att låta vattnet rinna ut på sidorna där braspannan inte nådde.

I frysen fanns gamla bullar som jag frös in fastän jag visste att vi aldrig skulle plocka fram dem, någonsin. Vetebullar med äpplefyllning (inte så goda som de skulle kunnat bli - kastades) samt diveres obskyra påsar med bladspenat och misslyckade bakexperiment.

Längst ner i en låda fanns en påse kött osm jag sett vid tidigare avfrostningar. Oidentifierbara ihopfrusna klumpar som denna gång fick tina långsamt i kylskåpet.

Igår tog jag en titt och var fortfarande lika osäker på vad det egentligen var. Det var definitivt inte fläskkött, utan snarare oxkött. Kanske något vilt .. ingen aning.

Uppskuret i rejäla bitar blev det ialla fall. Ner med två kvartade lökar, ett fruset paket bacon och lite smör i en gryta. Sen i med köttet, fräs lite så det får lite färg sedan i med 500 g krossade tomater, nästan 1 liter vatten (i omgångar), salt, peppar, paprikapulver och lagerblad. Låt koka upp.
Ta en titt i kylen och se vad man hittar mer, en burk grillad paprika (Zetas), i med den, på med locket och låt koka i 2-3 timmar.

Idag skall jag värma upp den och salta lite till, sedan serveras den med potatis och lättkokt broccoli och morot.

I morse lovade jag Tösen hon skulle få baka en kaka med mig i eftermiddag. Castors sockerkaka blir det. Fast fylld med tinade björnbär och/eller hallon och resten av glasyren jag gjorde till mina muffins. Philadelphia med florsocker och lite citronsaft.
Jag tror det kan bli gott.

Måste bara se till att handla fräsch mjölk först.

Andra bloggar intressant om: , , ,

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...