lördag, december 25, 2010

Nytt lapptäcke

20101223_d5img043

Jag började sy ett nytt lapptäcke till Sofia i oktober/november. Det hon fick när hon skulle börja på dagis hade blivit alldeles för litet att krypa ihop under.

20080801_img002

Jag hittade ett mönster på nätet som jag gillade, men remsorna jag hade hemma var av fel dimensioner så jag fick modifiera mönstret lite.

Tyget har jag köpt från Fat Quarter Shop i USA och det är en sk Fat Roll av Storybook VIII från Windham Fabric.

20101223_d5img030

Jag har massor kvar att göra annat av. Bl a har jag gjort en påse till Isabels finskor och en liten påse som Sofia haft sina inneskor i på dagis.

Baksidan av lapptäcket består av remsor från samma rulle, och kantremsan likaså. Kantremsan är handsydd på baksidan och hela täcket är handkviltat.

20101223_d5img035

En lapp med namn och datum på sitter fastsydd på baksidan.

Man kan tro att hndkviltningen är tidskrävande, men jag har gjort en väldigt enkel kviltning med bara löpstygn i de vita remsornas kanter.
Visar det sig att det behöver kviltas mer får jag göra det senare.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...