onsdag, december 01, 2010

Copy - Paste

Jag svarade på ett inlägg hos kompis Karin men det blev mer eller mindre precis det inlägg jag tänkt göra hela kvällen så jag kopierar skamlöst in här.

Ang. Adventskalendrar till barnen.
---

I mina drömmar syr jag egna kalendrar och fyller dem med väl uttänkta och fint inslagna paketer, naturligtvis en till dem var, varje dag.

I verkliga livet köper jag en Legokalender och mainpulerar dem att komma överens om vem som skall få börja öppna första luckan - för naturligtvis får de dela på den och öppna en lucka varannan dag.

Så här lät det i morse:

Isabel: Vem får öppna idag?
Mamman: Det får ni komma överens om själva. (Pedagogiskt och bra)
Isabel: Jag vill öppna idag!
Sofia: Nä, jag vill öppna!
Isabel (med sin lenaste mest inställsamma röst): Sofia, vill du öppna imorgon?
Sofia: Nä, jag vill öppna idag!
Isabel: Nä, jag!
Sofia: Jag!
Mamman (inser att det inte kommer funka): Den som öppnar idag får också öppna på Lucia och den som väntar till imorgon får öppna på julafton. (Lutar sig tillbaka för att beskåda resultatet)
Isabel (med samma lena stämma): Sofia, vill du öppna idag?
Sofia: Ja!

Alla glada och nöjda (och vissa ovetandes om att de blivit manipulerade).

Hur många år till funkar det tro?

---

(Fast för husfridens skull har de fått var sin tv-adventskalender till årets julkalender - fråga inte vad jag tyckte om den, jag pratade med min mormor under tiden.)

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...