måndag, november 29, 2010

Bokskörden



Jag har tillbringat delar av helgen med att läsa Weekend Sewing av Heather Ross.

Tyvärr är jag ett par storlekar för stor för att använda hennes klädmönster rakt av utan modifieringar, men det är där den andra boken nog kommer vara till stor hjälp.

Design-it-yourself Clothes. Jag läste i den igår och jag gillar den verkligen. Tonen är vänlig och lite skämtsam och författaren förklarar lugnt och metodiskt vad man skall tänka på när man designar egna kläder.

Nu är ju inte minikjolar och små toppar riktigt min stil, men jag känner redan att det finns massor av information att hämta.

Den tredje boken, Alabama Studio Style var lite annorlunda. Den bygger på sömnad i bomullsjersey och handsömnad samt olika sätt att utsmycka kläder och inredningsdetaljer.

Kläderna var fina, men är inte riktigt min still de heller. Broderierna som visas är däremot jättefina. Jag skulle kunna tänka mig att testa flera stycken.

Just nu håller jag på att handkvilta Sofias lapptäcke. Det kommer ta tid, men det går fortare än man tror. Jag har 20 vita ränder att kvilta, en är klar och en remsa tar ca 20 minuter om jag får sitta vid det så det skall nog funka bra.

Hon skall få ett örngott till också, men det blir nog så att jag syr fast det lilla lapptäcket jag förberett på ett färdigt örngott.

Hade jag haft tid hade jag sytt ett täcke till Isabel också och gett ett till dem var i julklapp, men det tvivlar jag på att jag skall hinna göra.

2 kommentarer:

Karin sa...

Roligt om du kan använda din kreativitet och flit till kläder till dig själv ibland också!

Lattemama sa...

Jag har ett par byxor på gång till mig som jag borde ta tag i.

Kanske ikväll.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...