måndag, maj 24, 2010

För litet är aldrig bra ....

I förra veckan fick jag tummen ur och sydde en blus och en kjol till Sofia.

Jag har tittat på mönstret länge och planerat vilka tyger jag skulle använda.

Jag var i tygaffären i förra veckan och handlade jeanstyg och smårutigt. Sedan fick jag vänta en dag extra för att hinna tvätta tyget.

IMG_2140

Torsdag kväll fick jag äntligen tid att klippa till bitarna och tröjan blev så fin.

IMG_2180

Tyvärr passar den inte Sofia. När hon var tvungen att dra den över huvudet var den väldigt trång och hon fattade avsky för den meddetsamma.

Ingen övertalning i världen kunde få henne att ha den på sig. Kjolen visade sig vara i minsta laget också, så jag hoppas utstyrseln kan passa på en liten kusin till nästa sommar.

Så på fredag kväll ritade jag av nästa blusstorlek och fick snabbt sytt ihop en toile som jag tyckte satt bättre, men Sofia hatar den också.
Jag fick lite tips av min moster om var jag kunde öka så jag skall försöka mig på det.

I går var Rickard med barnen på simning och jag satte mig för att ta tiden när jag sydde byxorna till detta mönstret.

DSC_0100

Tyget var tvättat och struket och det tog lite drygt 2,5 timmar att göra dem klara. Jag tog tiden med stoppuret på min iPod så det var inte i ett streck utan effektiv tid. Ganska ok. Tänkte mig göra ett par likadana till Isabel i veckan. Nu vet jag ju hur det skall gå till så det borde gå lite snabbare.

Till och med knapphålen gick smärtfritt efter jag tagit ett klokt beslut och testkört ett knapphål på en stuvbit.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...