söndag, april 25, 2010

Nytt sytt

I helgen blev det sytt med råge.

I fredags eftermiddag när vi kom hem från dagis började jag sy en blus och kjol till Sofia. Eftersom jag aldrig sytt mönstret och inte säkert visste hur mycket vidd som var inräknad gjorde jag en toile av lakansväv först. Tur var det för 104:an var i smalaste laget för Sofia.

Mönstret jag använde heter Nina och är gjort av min favoritdesigner Patty Young.
Jag hade underbara tyger från Heather Bailey som jag planerat att sy klänningar av till tjejernas födelsedagar.

Det blev en gul kjol med grön kant och en rosa och gul blus med kort ärm till Sofia.

Isabel var lite knivigare. Största storleken på Nina är 122, och Isabel behöver 134 för det mesta. Ibland t o m 140.
Men modellen är väldigt förlåtande, halsen dras ihop med gummiband och kan breddas ganska bra. Ärmhålet var ok för Isabel så det behövde jag inte ändra.
Alltså lade jag till 2" (5 cm) mittfram och gjorde en toile som Isabel fick prova precis innan läggdags.

Blusen blev nästan klar på kvällen men vi skulle titta på lite film så jag fick avsluta innan den var helt klar.


Eftersom min fria lördag kolliderade med 1:a maj nästa helg då mina föräldrar kommer på middag, och helgen efter skall vi ha besök av goda vänner så jag valde att ta min lediga dag igår.

Jag började med sovmorgon, skönt. Sedan en skön frukost medan Rickard gjorde tjejerna iordning för simning (Sofia) och stadspromenad med mormor och morfar (Isabel).

Efter frukost gick jag upp på syrummet och gjorde färdigt Isabels blus och kjol.

Det gick ganska snabbt. Alla mönsterdelar var tillskurna och skulle bara sys ihop. Isabel blev väldigt nöjd men jag noterade att 2" extra fram och bak blev i mesta laget. Dessutom hade jag missat att förlänga den som jag såg hade behövts.

Efter lite fika gick jag up igen och ritade av en Kyoko till Sofia. Även den är en design av Patty Young.
Jag har gjort en till Isabel tidigare i blusform, men jag ville prova några tyger ur shoppen så jag gjorde en klänningsmodell till Sofia.

Såhär glad blev hon när jag kom ner med den till henne precis innan läggdags. Nattlinnet åkte snabbt av och klänningen på. Riktigt söt om jag får säga det själv. Verkligen värt jobbet med att göra egen skråremsa.

Eftersom det är butikstyger skriver jag mer om det på min andra blogg.

Där finns också bilder på ytterligare en Nina blus och kjol jag gjorde till Isabel igår som hon hade på idag när vi firade min mormors födelsedag på Idala gård.

Ta en titt där.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...