torsdag, januari 21, 2010

Olivolja och vinäger

I går var jag med och firade av en fd kollega som sagt upp sig och skall börja nytt jobb.
Jag blev så glad när T bjöd med mig - det är ju över ett år sedan jag slutade.

Vi började kvällen på La Roche med ett glas vin (för vissa) eller kaffe (för mig) och en titt i menyn för att inte få beslutsångest när vi sedan skulle äta.

Halv sju var det dags för olivoljeprovning på Oil & Vinegar på Baltzarsgatan. Mycket trevligt och informativt. Har aldrig provat olivoljor på det viset innan där man kan jämföra olika kvaliteter och producenter.
Fastnade för en fransk olivolja (tror jag - kan ha varit spansk) som hette Frantoia, och en valnötsolja med härligt brödig eftersmak.

Vi provade också balsamvinägrar av olika slag och där föll jag för granatäpplebalsamvinäger och fiko- och dadelbalsamkräm. Sött och gott, men med härligt vinägrigt bett.

Jag kom också hem med påfyllning av vår favoritkryddblandning (Parmesan Blend), en paprikapesto och en dippa på kronärtsskocka och vitlök. Mums!

Jag hade kunnat handla ännu mer, men det fick räcka för igår.

Efter provningen gick vi tillbaka till La Roche och åt middag. Tapas stod på menyn och det var hur gott som helst.
Det får nog blir ett återbesök där snart med Rickard.

Det var verkligen en trevlig kväll som jag gärna gör om.

Ikväll blir det viltmästarskav med champinjoner och lök och pasta eller bulgur. Jag älskar bulgur men tjejerna är måttligt förtjusta.
Till det får det bli sallad med valnötsolja och granatäpplevinäger. Mums!

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...