onsdag, juni 24, 2009

Vinbär- och körsbärssaft



I går kväll tog jag ut en låda körsbär och en låda svarta vinbär ur frysen. Vi fick dem för 1 eller 2 år sedan av svärföräldrarna men hade inte tid och ork att göra något åt dem då.

Nu har de tagit plats i frysen tillräckligt länge så jag tänkte göra något med dem.

Jag lade bären i en stor kastrull igår kväll så de fick tina i lugn och ro.

I kväll när vi kom hem hällde jag lite vatten i kastrullen och satte grytan på kokning medan jag fixade med kvällsmaten (sill och potatis) sedan fick bären rinna av medan potatisen kokade.

När all saft runnit av hällde jag tillbaka bärmassan i grytan, slog på 5 dl vatten (ungefär) och kokte upp en gång till.
Även detta fick rinna av i samma gryta som innan.

Jag mätte upp saften för att avgöra hur mycket socker som behövde tillsättas. Receptet sa 5,5 dl socker per liter saft.
1,5 liter körsbär och 2 liter vinbär blev ungefär 1,5 liter saft innan sockret tillsattes.

Saften fick nu koka upp i en ren gryta och jag tillsatte sockret lite i taget och lät sedan det hela koka 5 minuter medan jag diskade flaskorna och sköljde dem med NB-vatten. (2 tsk NB i 2 dl vatten rörs ihop och hälls i en flaska. På med korken och skaka, häll över i nästa flaska och upprepa.)
Saften håller inte lika länge men man slipper NB-smaken i saften i alla fall.

När saften kokt färdigt fick den stå en stund så skummet ovanpå torkade till lite och blev lättare att lyfta av. Sedan var det bara att hälla på flaska och korka igen.

Vinbär är ju ett trixigt bär. Det blir lätt gelé och jag kokte dessutom körsbären med kärna så jag får hålla utkik i flaskorna och kolla konsistensen efter saften kallnat.
Kanske jag gjort glassås istället.

Bärmassan som blev över behöver man inte kasta.

Jag mosade den halvhjärtat genom en vanlig trådsil och plockade bort körsbärskärnorna efter hand. När jag inte orkade längre slängde jag resten.
Jag kokte upp 2 dl vatten med 3,5 dl socker och ett par matskedar råsockerflor till en simmig sockerlag.
Jag tog ett par skedar sockerlag i bärmoset, kanske 0,5 dl, och rörde om. Smakade av - bara att tillsätta mer om man vill ha det sötare - och hällde upp på burk. Jag fyllde en 290 ml burk till brädden. Supermumsigt.

Moset håller inte så länge så det får ätas upp på filmjölk eller havregrynsgröt så fort som möjligt - eller frysas. Fast det är inte lönt.

Undrar om det inte kan var gott i rulltårta ....

Resterande sockerlag hällde jag i flaska och ställde i kylen - kommer säkert till användning.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...