söndag, juni 07, 2009

Klänningar och födelsedagskakor

Idag firade vi Sofias födelsedag.

20090607_img012

Flickorna fick likadana klänningar (modellmässigt alltså) och var hur glada som helst över dem. De t o m skröt att mamma minsann gjort dem.

20090607_img014

Isabel tyckte det var kul att bli fotograferad och spelade Allan för kameran. Då skulle så klart lillasyster göra likadant.

20090607_img015

Tjejerna var uppspelta och studsiga av förväntan. Sofia hade t o m övningssjungit Vi Gratulerar i sängen i går kväll, komplett med Hurra, hurra, hurra och vi hörde också hur hon övade sig på att visa hur gammal hon var.
Fast det blev lite läskigt att göra när gästerna väl var här.

Jag gjorde mormor Annies paradtårta Brittatårta. Det är som en rulltårta med marängöverdel som man brer grädde och strör bär eller frukt på och sedan toppar med en likadan tårta.

Jag har aldrig gjort den förut. Mest för att mamma aldrig lyckats med den och jag har väl föredragit andra typer av tårtor. Men idag tyckte jag det kunde vara på tiden att pröva.

20090607_img017

Och den blev lyckad om jag får säga det själv. Lite seg, men det är antagligen för att jag gjorde bottnarna igår.
Innan tårtan serverades hemmagjorda crostini (tunnskivad baguette penslad med saltad olivolja och rostad i låg ugn i ungefär en timme) med olika färdigköpta röror (tapenade, oliv/paprika, zucchini/paprika) och stark korv.
Jag hade också gjort macroner. En liten mandelkaka med fyllning som kan varieras i det oändliga.
De är lite trixiga att göra men oh så goda.

20090607_img024

Jag gjorde dem lite för stora och i kombination med att fyllningen inte gjordes på den allra mest kakaohaltiga choklad blev de lite för söta. Med andra ord - lite mäktiga.
Jag har köpt macroner i Köpenhamn och tycker de är gudomligt goda men Rickards kommentar var:

"Med tanke på arbetsinsatsen är det lika gott med en sockerkaka."

Men jag ger mig inte - de skall göras igen och kombineras bättre en annan gång!

1 kommentar:

Karin sa...

Söta klänningar - dito tjejer!

Kram fr Karin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...