torsdag, maj 07, 2009

Karbonpapper ...

Isabels vanligaste svar när jag ber henne göra något är:

Mamma! Måste jag?

Ja, brukar jag säga. Ber jag dig plocka upp dina smutsiga kläder/ta bort din använda tallrik/plocka undan dina leksaker från bordet så vi kan äta, så betyder det att du måste.

Suck, pust, stånk, stön. Ååååh, vad jobbigt!

Oftast tar det tre-fyra gånger så lång tid att övertyga Isabel att plocka undan som det tar för henne att faktiskt göra det. Och under tiden har hon tråkigt och jag håller på att gå i bitar över ohyfsade (nästan) 5-åringar.

Det tog ca 4 år för Isabel att utveckla detta beteende, hon har hållit på ett tag nu.

I tisdagsmorse visade det sig att detta har nu gnuggat av sig på den yngre, yngre generationen.

Rickard: Sofia, kliv ur mammas säng nu så skall vi gå ner och klä på dig.
Sofia: Mamma! Måste jag?

Dock har hon inte riktigt förstått innebörden för hon klättrade vänligt ur sängen och följde med Rickard ner.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...