tisdag, januari 06, 2009

Dagislängtan och julpynt

Sista dagen på julledigheten då ... inte riktigt så vilsamt som man kunnat önska eftersom Rickard fortfarande har joursupport.

Det är ju lite kluvet det där med jour - å ena sidan tjänar han ju penger bara av att existera - å andra sidan känner man sig väldigt låst och kan inte göra något annat än vara hemma.
Visst hade jag kunnat ge mig iväg med barnen ngnstans - men med minusgrader ute hade det vått vara ngn inomhusaktivitet och tja - jag är ingen lekmamma så då hade vi säkert hamnat på ngt köpcentra och gjort av med alla pengarna Rickard tjänar här hemma.

Mormor och morfar och farmor och farfar var här igår - så åka och hälsa på dem är inget alternativ.

Det blev mest hemmalek istället och det märks verkligen att barnen inte varit på dagis i 3 veckor. Isabel särskilt börjar klättra på väggarna och längtar tillbaka till dagis. Ett tag i eftermiddag var det totalt omöjligt för Isabel att vara tyst. Pratade inte jag så höll hon låda, och hade hon inget att säga så blev det nonsensord och tramsramsor. Till slut var jag helt snurrig i huvudet och längtade bara efter att få låsa in mig i ett mörkt rum - vadderat? Ja tack.
Nu kunde man tro att de börjar dagis imorgon men icke. Dagis har lägligt nog bestämt sig för att ha planeringsdag imorgon den 7e när alla börjar jobba igen - istället för den 5e när de flesta föräldrar är hemma i alla fall ... men så kan det vara.

Nu har Rickard valt att stanna hemma - jag har en manual att färdigställa innan torsdag nästa vecka (helst) och jag behöver jobba på ordentligt.

Idag åkte dessutom granen ut! Lite tidigt i min smak men vi får vår nya soffa nästa vecka och Isabel har varit sugen på polkagrisstängerna i granen sedan Lillejulafton. Idag fick hon äntligen smaka en och se om hon tyckte det var så gott. Det var det.

Ljusstakarna är kvar i fönstren ett tag till men övrigt julpynt åker nog ner under veckan.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...