måndag, juni 09, 2008

Trädgård

Vi har funderat på vad vi skall göra med trädgården. Vi behöver ett plank eller staket av något slag och växter. Idag har vi gräsmatta och en strimla ogräs på den nya biten vi fick när kommunen var här och mätte om tomterna.

Vi hade egentligen tänkt sätta upp färdiga plankelement men de passar inte med måtten på trädgården så vi har så smått vant oss vid tanken att vi nog får bygga planket själva.

Trädgården mäter 7,84 ggr 6,45 m så den är inte särskilt stor.

Vi har gjort en lista på vilka växter vi vill ha och nu är den utrensad till detta:

Äppelträd (vi har redan ett i en kruka som jag köpte när Tösen var bebis för 4 år sedan, men jag vill ha ett som kan ge större skörd ganska snabbt)
Lavendel
En fläderbuske
Buskpion
Blåregn
Clematis
Hortensia (Jag har en i en kruka på framsidan som jag hopps kunna plantera om i trädgården)
Jordgubbar och månadssmultron
Buddleja (el. fjärilsbuske, de är så vackra när fjärilarna samlas i dem)
Magnolia (I rabatten på framsidan om jag kan övertala Fru M.)
Japanskt körsbär (Sakura) (Jag skulle vilja ha ett sådant på uppfarten men Rickard är inte så sugen)

Något gräs/bambu och någon buske med blodfärgade blad hade varit roligt. Och något som var vackert även på vintern.

Min mormor har drivit upp tagetes och astrar från frön till mig och igår planterade jag om dem i en större kruka. Jag hoppas jag inte har ihjäl dem för de hade varit fina att sätta som kantväxter i trädgården tillsammans med lobelior t ex.

En sida av planket kommer vara i sol nästan hela dagen på sommaren och där tänkte vi sätta vindruvor och tomater och kanske paprika/chili. Vi får se

Vi tänkte också köpa någon sorts trätrall till uteplatsen. Grannarna har gjort så fina trädäck men det vill vi inte ha. Dock är det mycket skönare att gå på trä än på betongplattor.
Dessa trallorna borde funka utmärkt. Jag har sett andra på Silvan och Bauhaus men de är mindre och dyrare. Vi hade dessa på balkongen inne i stan och gillade dem jättemycket.

Vi har också pratat om att sätta upp någon sorts pergola över uteplatsen. Något som inte behöver fästas i väggen. Det är svårt att få skugga i trädgården och det finns inget som skuggar från den gemensamma gröningen eftersom den inte är klar.
På Bauhaus hade de två olika pergola (pergolor? pergolas?) som hade kunnat funka - men de är i största laget. Kanske vi kan designa och bygga något själva.

Det skall bli spännande att se vad som händer.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...