tisdag, juni 10, 2008

Fläder

Igår när jag cyklade hem från stickcafeét stannade jag till och plockade en påse fläderblommor.

Första klasen jag plockade tog jag bara utan att titta och tyckte det var konstigt att jag blev så kladdig om fingrarna.
När jag vände på blomklasen såg jag att hela kvisten var full med löss.
Sedan tog jag lite försiktigare och såg mig för.

På andra sidan häcken sprang ett par hundar omkring on skällde. De hörde mig men kunde inte se mig. Deras matte skällde på dem och kunde inte förså vad de var så oroliga för. Hoppas de lugnade ner sig när jag kört.

Väl hemma sköljde jag klasarna i vatten och gnuggade försiktigt bort alla löss jag kunde se.

Klasarna la jag i en rostfri bunke. 2 citroner skivades, kärnorna plockades ut och jag lade ner dessa i samma bunke.

Sedan kokte jag upp 1,5 liter vatten med 1 kg socker. När det kokte hällde jag i 30 g citronsyra (1 påse) och rörde runt innan jag hällde den heta lagen över blommorna.

En tallrik ovanpå för att hålla blommorna nere i lagen och sedan ut på soptunnan för att svalna under natten.

Nu står bunken i kylskåpet och skall så göra i 4-5 dagar. Sedan silar jag från blommorna och eventuella löss som följde med. Saften skall sedan hällas på flaska med lite konserveringsmedel (natriumbensoat) och sedan avnjutas.

Jag skall se om jag hittar en buske till att plocka från och göra en sats till som vi kan frysa in.
Det är så gott att ha och smaksätta glass med.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...