fredag, juli 27, 2007

[sofia] Utveckling 7,5 vecka

Sofia blir 8 veckor på tisdag, 2 månader på söndag nästa vecka. Hon har blivit så stor!
Hon sover bra på nätterna. Mindre bra på dagen men det jämnar ut sig.
Hon äter varannan timme vilke är lite irriterande. Jag hoppas hon slutar med det snart. Isabel åt inte så ofta när hon var 4 månader så det är bara att stå ut ett par veckor till. När Isabel börjar dagis och vi måste iväg halv nio får vi väl till en bra morgonrutin att bygga vidare på.

Vi lägger henne med en flaska vid halvnio på kvällen och oftast sover hon till 4-5 på morgonen. Iblan längre ibland kortare beroende på hur mycket hon ätit på kvällen innan.

Jag gissar att hon väger 6,5 kg nu. Vi skall till BVC på måndag, då är det 14 dagar sedan sist. Sedan skall vi inte gå förrän den 16 augusti för då har vi läkartid.

Hon ler och skrattar jättemycket nu. Speciellt åt mig. Hon låg i babygymmet i ungefär 30 minuter (Isabel blev galen om man lämnade henne där i 2 minuter!) och när jag tittade in lyste hela hon upp och skrattade och fäktade med armar och ben.

Härom dagen upptäckte hon sin hand och satt och stirrade på den i bilen på ca 2 cm håll så hon blev helt vindögd.
Det har också inneburit att hon börjar slå efter saker med vilje nu. Speciellt kossan i babygymmet.

Hon älskar mobilen i tvättstugan och hon har börjat acceptera mobilen jag hängt ovanför sängen.

Hon är mycket mer nyanserad i "talet" än Isabel var. Isabel förlitade sig mest på volym. Sofia stämmer upp i riktigt genomträngande förtvivlade skri om hon inte får mat tillräckligt fort. Det låter som om hon inte fått mat på flera dagar fastän det bara var drygt 1,5 timmesedan.

Hon drar storlek 68 nu. 62 passar fortfaraned men börjar bli lite kort i livet. Speciellt bodys är för korta.
Jag skall packa ner kläderna hon växer ur efter hand och sälja dem så hennes garderob inte korkas igen med urvuxna kläder.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...